اختلالات قاعدگی چگونه درمان می شود؟

تمام خانم ها به صورت ماهانه با تغییرات هورمونی در بدن مواجه می شوند، که این تغییرات بدن آنها، منجر به ایجاد دوره قاعدگی می شود. به طور کلی باید میانگین هر دوره قاعدگی را، 28 روزه در نظر بگیریم. اگر شخصی دچار اختلالات قاعدگی شود، این چرخه ممکن است بیش از 35 و کمتر از 21 روز شود. که در این حالت فرد باید برای برطرف کردن این اختلال به پزشک مراجعه نماید.

اختلال قاعدگی

اختلالات قاعدگی چیست؟

اما برای این که بدانیم علت پریود نامنظم چه چیزی می تواند باشد، باید ابتدا با انواع اختلالات قاعدگی آشنا شویم. از سوی دیگر نیز باید به این مسئله توجه نماییم که آیا کم کاری یا پرکاری تیروئید نیز می تواند با بیماری قاعدگی نامنظم در ارتباط باشد؟ خانم های بسیاری هستند که به طور طبیعی دوره پریود خود را سپری می کنند. اما برخی دیگر نیز وجود دارند، که ممکن است در دوره پریود خود با نوعی اختلال مواجه شوند.

از جمله دلایلی که منجر به نامنظم شدن پریود می شود، باید به بارداری، مصرف قرص های ضد بارداری، شیردهی، پری منوپوز، مشکلات تیروئید، تخمدان پلی کیستیک، فیبروم رحمی، اضافه وزن و چاقی، اندومتریوز، ورزش بیش از حد، کاهش شدید وزن، اضطراب و استرس، سرطان دهانه رحم و موارد دیگر اشاره کنیم.

انواع اختلالات قاعدگی کدامند؟

سندروم پیش از قاعدگی، خونریزی غیر طبیعی رحم، اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی و دیسمنوره از جمله انواع اختلالاتی هستند که در قاعدگی ممکن است رخ دهند. هر یک از این اختلالات ویژگی های خاصی دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

آمنوره

یکی از اختلالاتی که ممکن است در قاعدگی پیش آید، فقدان قاعدگی یا آمنوره می باشد. این اختلال اصولا در دوران قبل از بلوغ و بعد از یائسگی نرمال است. در صورتی که شخصی به طور معمول و ماهانه پریود نشود، به گونه ای که باردار نباشد و دچار یائسگی هم نشده باشد، با این مورد از اختلالات قاعدگی مواجه شده است. از این رو لازم است حتما به پزشک مراجعه نموده و به درمان آن بپردازد. آمنوره به دو نوع تقسیم می شود که آمنوره اولیه و ثانویه است. آمنوره اولیه معمولا در دخترانی که هنوز به 16 سالگی نرسیده اند دیده می شود، و امنوره ثانویه زمانی ایجاد می شود که شخص پریود منظمی دارد اما به طور ناگهانی زمانی بین 3 ماه یا بیشتر، پریود نشود. در چنین حالتی اختلال قاعدگی از نوع آمنوره ثانویه در شخص ایجاد شده است.

دیسمنوره

یک نمونه دیگر از اختلالات قاعدگی دیسمنوره است. این اختلال در خانم هایی که قبل و یا در طول دوران پریودی دل درد شدیدی دارند، بیشتر شایع است. در صورتی که میزان دل درد در پریود دردناک و مستمر باشد، شخص به اختلال دیسمنوره مبتلا شده است. از این رو لازم است به پزشک مراجعه نماید و روش درمانی مناسبی برای آن در نظر گیرد.

سندروم پیش از قاعدگی

تقریبا 30 الی 40 درصد از خانم ها با این نوع اختلالات قاعدگی مواجه می شود. سندروم پیش از قاعدگی را باید توصیفی از علائم روانی و فیزیکی به شمار آوریم که مرتبط با سیکل قاعدگی است. اصولا علائم این اختلال 5 الی 7 روز پیش از پریود ظاهر می شود و پس از آغاز پریود برطرف می شود.

از جمله علائمی که می توانیم برای سندروم پیش از قاعدگی بیان کنیم، باید به خستگی، سردرد، یبوست، تورم در سینه، نفخ، خشم، گریه کردن، اضطراب و … اشاره کنیم.

اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی

این اختلال که اصولا پیش از قاعدگی رخ می دهد، شدید تر از سندروم پیش از قاعدگی می باشد. میان اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی و سندروم پیش از قاعدگی، باید دو تفاوت بیان کنیم. آن هم سردردهای میگرنی و سردردهای تنشی است. تحریک پذیری را نیز می توانیم شایع ترین علامت این مورد از اختلالات قاعدگی به شمار آوریم.

خانم هایی که سابقه افسردگی دارد یا درگیر افسردگی بعد از زایمان شده اند، بیشتر در خطر ابتلا به این مورد از اختلالات قاعدگی می باشند.

بهترین روش درمان اختلالات قاعدگی

برای آنکه بتوانید راه درمان مناسبی برای این اختلالات بیابید، نیاز خواهید داشت که اختلالات منجر به عدم قاعدگی را شناخته و تشخیص دهید. پس از آن با استفاده از مصرف داروهای خاص که حتی بدون نسخه نیز قادر به دریافت آنها می باشید، می توانید این مشکل را از بدن خود دور نمایید.

روش های درمان بسیاری وجود دارد که اختلالات قاعدگی را برطرف کند. اما برای آنکه بدانید بهترین روش برای درمان این مشکل شما چیست، لازم است به پزشک مراجعه نمایید. ایشان با بررسی شدت بیماری، نوع اختلال و موارد دیگر، روش درمانی مناسب را برای شخص در نظر می گیرد.

مثلا برای درمان خونریزی شدید پریودی، یا خونریزی غیر نرمال رحم، می توان از داروهای خاصی استفاده کرد. علاوه بر آن یه روش درمان مناسب برای برطرف کردن اختلالات قاعدگی نیز، جراحی می باشد. می توان خونریزی های شدید قاعدگی را با جراحی نیز درمان کرد. قرص های ضد بارداری خوراکی نیز یک روش دیگری برای درمان این اختلالات خواهد بود.

ارتباط تیروئید با پریود نامنظم

برخی تصور می کنند که میان تیروئید و پریود نامنظم، ارتباطی وجود دارد. از این رو باید بگوییم ارتباط تیروئید و نامنظمی در پریود بسیار تنگاتنگ است. غده تیروئید یک غده کوچکی است، که در جلوی گردن قرار دارد. این غده هورمون های بسیاری ترشح می کند، که هر یک عملکرد خاصی دارد. از جمله هورمون جنسی، تولید مثل، تنظیم دمای بدن، عملکرد قلب و عروق و …. .

از آنجایی که در کم کاری تیروئید، میزان ترشح هورمون ها کافی نیست، ممکن است اختلالات قاعدگی ایجاد شود. علاوه بر آن لازم است بیان کنیم که از میان هر 100 نفر، دو نفر به مشکل کم کاری تیروئید مبتلا هستند. از سوی دیگر، پرکاری تیروئید هم می تواند اختلالاتی را در قاعدگی ایجاد کند.

زیرا این دو اختلال، هر دو اختلالاتی هستند که منجر به عدم تخمک گذاری شده و در نتیجه پروژسترون نیز ترشح نمی شود. از طرف دیگر کم کاری تیروئید، فاکتورهای انعقادی را کاهش داده، و خونریزی دوران قاعدگی را شدیدتر می کند. پس به طور کلی باید بیان نماییم که اختلالات قاعدگی با کم کاری و پرکاری تیروئید، رابطه تنگاتنگ و نزدیکی دارد.

اختلالات قاعدگی باعث درد و رنج بسیاری با نان می شود که می توان با مراجعه به پزشک و یافتن علت آن برای رفع اختلالات اقدام کرد. شما عزیزان می توانید سوالات خود را از طریق مشاوره آنلاین با دکتر حبیبه احمدی – جراح و متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید و برای درمان اقدام نمایید.