همه چیز درباره افتادگی رحم

افتادگی رحم یا Uterine prolapse در زمانی رخ می دهد که عضلات و رباط لگن کشیده و ضعیف می گردد و دیگر توانایی نگه داشتن لگن را ندارد. در این وضعیت رحم به داخل واژن لغزیده و در بدترین حالت حتی ممکن است از آن خارج گردد.

افتادگی رحم ازجمله بیماری هایی در بانوان است که محدودیت سنی نداشته و هرزمانی ممکن است رخ دهد اما در اکثر مواقع این بیماری در زنان یائسه و یا زنانی که چندین زایمان طبیعی داشته اند شایع است.

درمان افتادگی رحم در صورت خفیف بودن این بیماری و تشخیص به موقع بسیار راحت بوده و در برخی مواقع حتی نیاز به درمان خاصی جز مراقبت در خانه ندارد اما در اکثر مواقع ناراحتی را برای بانوان ایجاد کرده و حتی می تواند زندگی عادی فرد را مختل سازد. در ادامه به بررسی ابعاد متفاوت این بیماری خواهیم پرداخت.

انواع افتادگی رحم

افتادگی رحم می تواند دارای درجات و شدت متفاوتی باشد ازجمله:

1- افتادگی رحم در سطح خفیف یا درجه یک: در این وضعیت دهانه رحم وارد واژن می گردد.

2- افتادگی رحم در سطح دو: در این وضعیت دهانه رحم تا حدی وارد واژن می گردد.

3- در افتادگی درجه سه رحم، دهانه رحم از واژن خارج می گردد.

4- در برخی موارد نادر، ممکن است کل رحم از واژن فرد خارج گردد. به این وضعیت پروسیدنتیا (procidentia) نیز گفته می شود که در اثر ضعف تمامی ماهیچه ها و همچنین عدم رسیدگی فرد ایجاد می گردد.

علائم افتادگی رحم

افتادگی رحم در حالت خفیف عموما علائم و نشانه هایی را ایجاد نمی کند اما در صورت پیشروی بیماری، علائمی را به همراه خواهد داشت ازجمله:

احساس خستگی

احساس کشیدگی در رحم

بافتی بیرون زده از واژن در حالت شدید

مشکلات ادراری همچون بی اختیاری

مشکل در حرکات روده ای

ایجاد نگرانی های جنسی

احساس شل بودن بافت واژن

غالبا علائم افتادگی رحم در صبح کمتر و با گذشت روز تشدید می گردد.

علل افتادگی رحم

یکی از اصلی ترین علل ایجاد افتادگی رحم، ضعیف شدن عضلات شکم و بافت های حمایت کننده است. برخی علل شایع در ضعیف شدن عضلات و بافت های لگن شامل موارد ذیل می گردد:

بارداری

زایمان طبیعی و دشوار

زایمان نوزاد بزرگ

اضافه وزن و چاقی

کاهش سطح استروژن پس از یائسگی

یبوست مزمن یا فشار آوردن به حرکات روده

سرفه مزمن یا برونشیت

زمان جراجعه به پزشک در بیماذی افتادگی رحم

درصورتی که علائم و نشانه های آزاددهنده در ناحیه تناسلی خود احساس کردید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

همچنین بهتر است بانوان سالانه توسط پزشک متخصص معاینه شده و از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید.

عوارض افتادگی رحم

این بیماری ممکن است با عوارضی همراه باشد ازجمله:

زخم شدن رحم

افزایش خطر ابتلا به انواع عفونت ها

آسیب احتمالی به جوارح لگن

انسداد مجرای ادرار

نارسایی کلیه

درمان افتادگی رحم

درمان بیماری افتادگی رحم به شدت این بیماری وابستگی بسیاری دارد. پزشک متخصص براساس ویژگی های فردی بیمار و هچنین شدت پیشروی بیماری ممکن است درمان متفاوتی را برای فرد اتخاذ کند ازجمله:

1- درمان خانگی افتادگی رحم

درمان خانگی افتادگی رحم شامل اقدامات خودمراقبتی می گردد. درصورتی که افتادگی رحم در وضعیت درجه یک یا خفیف قرارداشته باشد ممکن است پزشک اقدامات مراقبتی ساده ای را به منظور تسکین درد احتمالی و جلوگیری از پیشروی بیماری توصیه کند. این اقدامات خودمراقبتی می تواند شامل موارد ذیل گردد:

تمرین های ورزشی مشخصی به منظور تقویت عضلات لگن

کاهش وزن

درمان یبوست

2- جراحی افتادگی رحم

در برخی موارد ممکن است پزشک متخصص شما براساس میزان پیشروی بیماری، درمان جراحی را برای فرد برگزیند. درمان افتادگی رحم به کمک جراحی می تواند شامل موارد ذیل گردد:

1- ترمیم بافت های ضعیف شده لگن: این جراحی در برخی موارد ازطریق ناحیه شکم و در برخی دیگر از موارد ازطریق واژن انجام می شود.

2- برداشتن رحم: برداشتن رحم (hysterectomy) در درمان موارد بسیار حاد در افتادگی مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان افتادگی رحم به کمک جراحی عموما بی خطر می باشد اما همچون سایر جراحی ها می تواند با عوارض پس از جراحی همچون عفونت در ناحیه جراحی و یا خونریزی همراه باشد.

پیشگیری از افتادگی رحم

به منظور پیشگیری از بروز این بیماری بانوان می توانند اقدامات متفاوتی را انجام دهند ازجمله:

1- از اضافه وزن بپرهیزید.

2- از انجام ورزش های سنگین همچون وزنه برداری خودداری کنید.

3- انجام حرکات تمرینی مخصوص برای سفت شدن عضلات لگن

4- عدم استعمال دخانیات نیز می تواند احتمال بروز این بیماری در بانوان را کاهش دهد.

5- مصرف برخی داروهای سفت کننده عضلات و رحم به تجویز پزشک متخصص و پس از زمان یائسگی، تاثیر چشمگیری در جلوگیری از افتادگی رحم خواهد داشت.

توصیه پایانی

لازم است تمامی بانوان با مشاهده کوچک ترین علائم این بیماری سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایند. همچنین لازم است در انتخاب پزشک متخصص توجه ویژه ای مبذول دارید چراکه نقش پزشک متخصص در شناسایی شدت و پیشروی بیماری افتادگی رحم، تشخیص بهترین درمان براساس ویژگی های هر فرد و همچنین به دست آوردن بهترن نتیجه بدون عوارض احتمالی بسیار تاثیرگذار است.

منابع