بهترین روش درمان خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن یا آتروفی واژن چیست؟ چرا حشکی واژن یک عارضه است؟ علائم خشکی واژن و علت آن چیست؟

یک لایه نازک از رطوبت دیواره های واژن را می پوشاند. این رطوبت یک محیط قلیایی را فراهم می کند که اسپرم می تواند در آن زنده بماند و برای تولید مثل جنسی در آن حرکت کند. این ترشحات واژن هم چنین دیواره واژن را چرب می کند و اصطکاک را در هنگام رابطه جنسی کاهش می دهد. با افزایش سن یک زن، تغییرات در تولید هورمون می تواند باعث نازک شدن دیواره های واژن شود. منظور از دیواره های نازک سلول های کمتری است که رطوبت ترشح می کنند. این می تواند منجر به خشکی واژن شود. تغییرات هورمونی شایع ترین علت خشکی واژن است؛ اما تنها دلیل آن نیست.

اثرات خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن می تواند باعث ناراحتی در نواحی واژن و لگن شود. خشکی واژن همچنین ممکن است منجر به موارد زیر شود:

• سوزش واژن
  • از دست دادن علاقه به رابطه جنسی
  • درد با مقاربت جنسی
  • خونریزی خفیف بعد از مقاربت
  • عفونت های دستگاه ادراری (UTI) که از بین نمی روند یا دوباره بروز می کنند.
  • خارش یا سوزش واژن

خشکی واژن می تواند باعث خجالت و شرم در خانم ها شود. این ممکن است مانع بحث زنان در مورد علائم با پزشک یا شریک زندگی خود شود. با این حال، این وضعیت یک اتفاق معمول است که بسیاری از زنان را درگیر می کند.

درمان آتروفی واژن

روش های درمان آتروفی واژن

دلایل خشکی واژن

پایین آمدن سطح استروژن دلیل اصلی خشکی واژن است. زنان با افزایش سن شروع به تولید استروژن کمتری می کنند که این امر منجر به پایان قاعدگی در مدتی به نام پریمنوپوز می شود. از هر سه زن نزدیک به یک نفر در حالی که “تغییر” را تجربه می کند با آن مقابله می کند. با این حال، یائسگی تنها بیماری نیست که باعث کاهش تولید استروژن می شود.

سایر دلایل خشکی واژن عبارتند از:

• زایمان و شیردهی
  • پرتودرمانی یا شیمی درمانی برای سرطان
  • برداشتن تخمدان از طریق جراحی
  • ضد استروژن داروهای مورد استفاده در درمان فیبروئید رحم و یا اندومتریوز
  • سندرم شوگرن (یک اختلال خود ایمنی است که به سلول های بدن که رطوبت تولید می کنند، حمله می کند).
  • داروهای آلرژی و سرماخوردگی
  • داروهای ضد افسردگی خاص
  • دوش واژینال
  • قبل از رابطه جنسی به اندازه کافی پیش شرط نیست
  • استرس بیش از حد
  • ورزش دقیق

مهم نیست که علت چیست، خشکی واژن می تواند بسیار ناخوشایند باشد. این می تواند منجر به خارش، سوزش و مقاربت دردناک شود. برخی از داروها می توانند ترشحات بدن را نیز کاهش دهند. دوش واژینال همچنین ممکن است باعث خشکی و تحریک شود؛ همچنین برخی از کرم ها و لوسیون هایی که روی ناحیه واژن زده می شود.

خشکی واژن چه علائمی دارد

خشکی واژن

چه موقع باید به دنبال کمک پزشکی باشید

خشکی واژن به ندرت نشان دهنده یک بیماری جدی است. اگر ناراحتی بیش از چند روز طول کشید یا در هنگام رابطه جنسی احساس ناراحتی کردید، کمک بگیرید. در صورت عدم درمان، خشکی واژن می تواند باعث ایجاد زخم یا ترک در بافت های واژن شود. اگر این بیماری با خونریزی شدید واژن همراه است، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. در طول معاینه، پزشک ممکن است دیواره های واژن را بررسی کند که به دنبال پارگی یا احساس نازک شدن پوست باشد. این معاینه به شما کمک می کند سایر دلایل احتمالی ناراحتی شما از جمله عفونت واژن یا مجاری ادراری را رد کند. آنها همچنین ممکن است نمونه ای از ترشحات واژن را برای بررسی وجود باکتری های مضر استفاده کنند. علاوه بر این، آزمایشات هورمونی می تواند تشخیص دهد که در دوره یائسگی هستید یا نه.

اما هر گونه سوزش، خارش یا ناراحتی در این ناحیه ارزش تماس با پزشک یا متخصص زنان را دارد. آنها از سلامتی گذشته شما سوال می کنند و متوجه می شوند که چه مدت علائم داشته اید و چه عواملی باعث بدتر شدن یا بهتر شدن آنها می شود.

خشکی واژن چگونه درمان می شود؟

بسیاری از مواد روان کننده بدون نسخه وجود دارد که می توان در ناحیه واژن قرار داد تا خشکی و ناراحتی را کاهش دهد. این روان کننده ها و کرم های مرطوب کننده همچنین می توانند pH واژن را تغییر دهند و احتمال ابتلا به عفونت ادراری را کاهش دهند. زنان باید روان کننده ای را انتخاب کنند که مخصوص استفاده واژینال باشد. روان کننده باید دارای پایه آب باشد آنها نباید حاوی عطر، عصاره های گیاهی یا رنگ مصنوعی باشند؛ زیرا اینها می توانند باعث تحریک شوند.

روان کننده هایی مانند ژل نفت و روغن معدنی می توانند به کاندوم لاتکس و دیافراگم های مورد استفاده در کنترل بارداری آسیب برسانند. در برخی موارد، بهترین متخصص زنان و زایمان استروژن درمانی را به صورت قرص، کرم یا حلقه تجویز می کند که باعث ترشح استروژن می شود. کرم ها و حلقه ها استروژن را به طور مستقیم به بافت ها آزاد می کنند. قرص ها بیشتر علائم ناخوشایند یائسگی مانند گرگرفتگی دارند. از آنجا که بسیاری از محصولات می توانند پوست ظریف واژن را تحریک کنند، ضروری است که در صورت ادامه بیماری به مشاوره ارزیابی و درمان در مطب پزشک مراجعه کنید.

بهترین روش درمان خشکی واژن چیست؟

یکی از درمانهای بسیار موثر در درمان خشکی واژن استفاده از دستگاه هیگز و امواج رادیو فرکونسی است که امواج بسیار بی خطری هستند و تا عمق دوازده سانتی متر در واژن نفوذ کرده و باعث افزایش خون رسانی در بافت واژن و عضلات کف لگن می شود.
این امواج باعث فیزیوتراپی عضلات کف لگن شده و قدرت و قوام عضلات را افزایش می دهد.
با دو تا سه جلسه درمان بهبودی حاصل می شود و علائم ادراری بر طرف شده و بیمار رضایتمندی بسیار بیشتری را هنگام رابطه جنسی احساس می کند.
استفاده از این دستگاه هیچ گونه درد و سوزشی را به همراه ندارد. برای استفاده از خدمات درمان خشکی واژن می توانید به مطب دکتر حبیبه احمدی متخصص زنان، زایمان و جراحی زیبایی زنان مراجعه نمایید.

بهترین روش درمان خشکی واژن

بهترین روش درمان خشکی واژن – دکتر حبیبه احمدی

چگونه می توان از خشکی واژن جلوگیری کرد؟

از استفاده از محصولات تحریک کننده مانند دوش واژینال خودداری کنید. از کاندوم های حاوی nonoyxnol-9 یا N-9  خودداری کنید. آنها ماده شیمیایی دارند که می تواند باعث خشکی واژن شود. مهم است که بدانید نمی توان از تغییرات مربوط به سن یا تولیدمثل در واژن جلوگیری کرد.

حرف آخر

خشکی واژن می تواند باعث ناراحتی در نواحی واژن و لگن شود. دلایل مختلفی برای این بیماری وجود دارد. خشکی واژن به ندرت یک مورد جدی است و چندین روش درمانی وجود دارد که می تواند به درمان آن کمک کند. همچنین روش هایی وجود دارد که می توانید به جلوگیری از آن کمک کنید. با این حال، اگر خشکی واژن را تجربه کردید و از بین نرفت، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید که بتوانند به شما در یافتن درمان مناسب کمک کنند.