آیا فیبروم رحم خطرناک است؟

آیا فیبروم رحم مانع از بارداری می شود؟ فیبروم های رحمی خطرناک هستند؟ فیبروم رحم چگونه از بین می رود؟ درمان خانگی برای فیبروم های رحمی وجود دارد؟

صحبت های دکتر حبیبه احمدی – جراح و متخصص زنان و زیبایی را درباره ی فیبروم های رحمی ملاحظه می فرمایید.

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم رحم  نوعی رشد غیر سرطانی است که در سلول های عضلانی رحم اتفاق می افتد. زنان می توانند تعداد متفاوتی از فیبروم رحم داشته باشند که از نظر اندازه متفاوت باشد. این فیبروم ها می توانند به اندازه یک دانه کوچک و یا به اندازه یک توده بزرگ باشد. تشخیص فیبروم رحم به طور اتفاقی در معاینات لگن و بدون آزمایش های قبلی صورت می گیرد. یعنی ممکن است فرد برای انجام سونوگرافی برای اختلالات دیگر به پزشک مراجعه کند و این فیبروم ها به صورت اتفاقی مشخص گردند. اما پس از تشخیص اولیه  معمولاً تصویربرداری و آزمایشاتی برای تایید وجود این فیبروم ها انجام می شود. تقریباً 40-20٪ از زنانی که یائسه شده اند از فیبروم رنج می برند. طبق گفته برخی پزشکان ، این تعداد حتی بیشتر نیز تخمین زده شده است. در حقیقت 5-10٪ از زنان مبتلا به فیبروم  علامت آن را بروز می دهند. در مورد خطرات فیبروم رحمی باید گفت که به طور کلی ماهیت فیبروم خطرناک نیست و به سایر قسمت های بدن سرایت نمی کند اما وقتی علائم آن بروز کند ممکن است به مرور تشدید شود و حالت دردناکی را ایجاد کند که نیاز به درمان های جراحی باشد. از آنجا که اکثر زنان مبتلا به فیبروم  هیچ علائمی را تجربه نمی کنند وضعیت این بیماری را جدی تر می کند. فیبروم رحم می تواند منجر به عدم قاعدگی شود که باعث می شود زنان بیشتر احساس ناراحتی کنند و چالش برانگیزترین جنبه این شرایط ، تأثیر آن بر آرامش روانی زن است.

فیبروم رحم

فیبروم رحم چیست؟

علائم و خطرات فیبروم رحم چیست؟

علائم فیبروم رحم کاملاً به تعداد تومورهای موجود بستگی دارد. محل ایجاد و همچنین اندازه آنها نیز عامل اصلی در بروز علائم است. به عنوان مثال ، فیبروم زیر مخاط ممکن است منجر به خونریزی شدید قاعدگی و مشکلات در بارداری شود. زنانی که تومورهای کوچکتری دارند یا آنهایی که دچار یائسگی شده اند ممکن است با هیچ علامتی روبرو نشوند ، زیرا معمولا در طی یائسگی ، فیبروم ها کوچک می شوند به این علت که میزان استروژن و پروژسترون کاهش پیدا می کند که رشد فیبروم ها تحت تاثیر قرار می دهد و کوچکتر می کند. علائم فیبروم رحم شامل:

1- خونریزی طولانی مدت ، شدید یا غیر عادی قاعدگی که اغلب منجر به کم خونی می شود.

2- درد شدید در لگن. درد در پشت و پاها نیز در بسیاری از موارد یک علامت است.

3- درد هنگام مقاربت جسمی

4- فشار در مثانه و تکرر ادرار

5- یبوست در اثر فشار در روده

6- تورم غیر طبیعی شکم

دلایل فیبروم رحم چیست؟

دلیل مشخصی برای ایجاد فیبروم رحم وجود ندارد اما عوامل مختلفی هستند که ممکن است در تشکیل آن تأثیر گذار باشند. علل فیبروم شامل این موارد است :

1- هورمون: هورمون های استروژن و پروژسترون توسط تخمدان های زنان تولید می گردند. این هورمون ها باعث می شوند که پوشش رحم در هر چرخه قاعدگی دوباره احیا و بازسازی شود و همچنین ممکن است رشد فیبروم را نیز تحریک کند.

2- سابقه خانوادگی:  ابتلا به فیبروم رحم ممکن است تحت تاثیر ژنتیک نیز باشد. مثلا اگر اعضای خانواده شما از جمله مادربزرگ ، خواهر یا مادر شما سابقه فیبروئید داشته اند ، ممکن است به آن مبتلا شوید.

3- بارداری: بارداری باعث افزایش تولید هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن زن می شود ، در نتیجه ممکن است فیبروم در طول بارداری ایجاد شده و رشد کند.

اینها برخی از دلایل عمده فیبروم رحم است.

چگونه فیبروم رحم تشخیص داده می شود؟

برای اینکه فیبروم به درستی تشخیص داده شود ، باید به متخصص زنان مراجعه کرد. برای اینکه تشخیص فیبروم به درستی صورت گیرد نیاز است تا معاینه لگن به طور کامل انجام شود تا پزشک بتواند شرایط داخلی رحم را به طور کامل ارزیابی کند. اگر با این حال پزشک نتواند به درستی تشخیص دهد روش های تشخیصی دیگر را باید امتحان کرد که شامل موارد زیر است :

اسکن اولتراسوند : در اسکن اولتراسوند از امواج با فرکانس بالا استفاده می شود که تصاویری از رحم را تولید و بر روی مانیتور نشان می دهد و به متخصص کمک می کند ساختارهای داخلی رحم و وجود فیبروم ها را تجزیه و تحلیل کند. در این حالت ، یک اسکن سونوگرافی از طریق واژینال ممکن است تصاویر واضح تری را برای تشخیص بهتر ارائه دهد.

2- MRI لگن: ام آر آی لگن یک روش تصویربرداری عمیق است که تصاویر واضحی از رحم ، تخمدان ها و سایر اندام های لگن تولید می کند.

روش های درمانی فیبروم رحم چیست؟

با مراجعه به پزشک و تشخیص فیبروم، یک برنامه درمانی کلی متناسب با شرایط بدنی و شکل و اندازه فیبروم توسط پزشک ارائه خواهد شد. گرچه در چنین شرایطی تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی نیز ممکن است به کنترل این بیماری کمک کند. پرهیز از گوشت و غذاهای پرکالری و انتخاب غذای پر فلاونوئید ، سبزیجات برگ سبز ، چای سبز و ماهی هایی مانند ماهی تن می تواند بسیار مفید باشد. کنترل سطح استرس و کاهش وزن در صورت چاقی نیز می تواند برای زنان مبتلا به فیبروم مفید باشد. سایر روش های درمانی که ممکن است توسط پزشک صورت گیرد شامل این موارد است :

داروهای موثر در درمان فیبروم رحم

برای درمان فیبروم رحم ، داروهایی برای تنظیم سطح هورمون های جنسی  تجویز می شوند تا فیبروم ها را کوچک کند. آگونیست های آزاد کننده هورمون گنادوتروپین (GnRH) از جمله لوپرولید (لپرون) به کاهش سطح هورمون های استروژن و پروژسترون کمک می کنند. کاهش چشمگیر سطح این هورمون ها در نهایت باعث کوچک شدن فیبروم می شود. گزینه های دیگری نیز وجود دارد که به کنترل خونریزی قاعدگی ناشی از فیبروم کمک می کند اما فیبروم را کوچک یا از بین نمی برد که  شامل قرص ضد بارداری و داروهای ضد التهابی است.

درمان فیبروم رحمی

فیبروم رحم خطرناک است؟

عمل جراحی  برای درمان فیبروم رحم

توده های بزرگ فیبروم ممکن است از طریق جراحی برطرف شود. فرآیند برداشتن فیبروم میومکتومی نامیده می شود که شامل ایجاد یک برش بزرگ در قسمت شکمی برای دسترسی به رحم و متوقف کردن رشد فیبروم است. جراحی همچنین می تواند از طریق لاپاراسکوپی و با کمک چند برش کوچک انجام گیرد که در طی آن از طریق ابزارهای جراحی و دوربین فیبروم ها برداشته میشوند، اما احتمال رشد فیبروم بعد از جراحی همچنان وجود دارد. در نهایت اگر با روش های گفته شده فیبروم رحم درمان نشود ممکن است پزشک عمل برداشتن رحم را توصیه کند و رحم به طور کامل از بدن خارج گردد.

برای طی مسیر صحیح تشخیص و درمان فیبروم های رحمی بهتر است به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید تا با موثر ترین اقدامات درمانی با کمترین عوارض ممکن با این عارضه مقابله نمایید. شما عزیزان می توانید با نوبت دهی و مشاوره آنلاین دکتر حبیبه احمدی به پاسخ سوالات خود در این زمینه دست یابید.