همه چیز درباره واژینیسموس

واژینیسموس، واژینیسم یا ترس از دخول یکی از مشکلات رایج در میان زنان است. مشکلی که در آن بدن به صورت خود به خود در برابر ورود هر چیزی به واژن واکنش نشان می‌دهد و عضلات بدن سفت می‌شوند. این مشکل در میان زنان باعث عدم توانایی در برقراری رابطه جنسی یا رابطه بسیار دردناک می شود. علت بروز واژینیسموس چیست؟ آیا درمان قطعی واژینیسموس وجود دارد؟ بهترین دکتر زنان تهران برای درمان واژینیسموس چه کسی است؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا به بررسی دقیق این مشکل بپردازیم.

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس (Vaginismus) نوعی اختلال است که در آن عضلات واژن به صورت غیر ارادی دچار انقباض می شود. این عضلات کاملاً به صورت غیرارادی منقبض می شود و می توان آن را فوبیا یا ترسی شدید از برقراری هر گونه نزدیکی نامید. این ترس و فوبیا باعث می شود که زن نتواند رابطه جنسی برقرار کند و حتی در زمان معاینات لگنی یا معاینات رحمی از سوی متخصص زنان و زایمان نیز با مشکل مواجه شود. به دلیل همین موضوع، گاهی بارداری نیز با اختلال مواجه می شود. اختلال واژینیسموس سبب می شود که زندگی زناشویی با مشکلات جدی مواجه شود. گاهی این مشکل تنها به رابطه جنسی محدود می شود و فرد فقط از ارتباط جنسی هراس دارد و معاینه، استفاده از تامپون و کاندوم برای او ترسی ایجاد نمی کند.

واژینیسموس و ترس از رابطه جنسی

واژینیسموس در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. گاهی این مشکل بعد از یائسگی بروز می کند زیرا با رسیدن به سن یائسگی میزان هورمون های استروژن در بدن کاهش پیدا می کند و به همین دلیل خشکی واژن اتفاق می افتد. عدم وجود مادّه روان کننده سبب می شود که دخول دردناک و گاهی غیرممکن شود.

انواع واژینیسموس کدام است؟

اختلال واژینیسموس به چهار دسته تقسیم می شود:

• واژینیسموس اولیه که فرد بدون هیچ گونه سابقه دخول واژینال از برقراری رابطه جنسی ترس دارد و این درد برای همیشه باقی می ماند.
  • واژینیسموس ثانویه که در آن فرد یک بار دخول را تجربه کرده اما در دفعات بعدی به دلایل مختلف از برقراری رابطه جنسی واهمه دارد.
  • واژینیسموس عمومی که امکان هیچ گونه دخول و معاینه ای وجود ندارد.
  • واژینیسموس موقعیتی که فقط در بعضی موارد به خصوص در برقراری رابطه جنسی ترس وجود دارد و در سایر موارد دخول مشکلی ایجاد نمی شود.

علت بروز واژینیسموس چیست؟

یکی از مهم ترین پرسش هایی که از سوی بیماران مطرح می شود این است که واژینیسموس به چه علتی اتفاق می افتد. به طور کلی هنوز علت دقیق این مشکل مشخص نیست اما موارد زیر می توانند نقش بسزایی در واژینیسموس داشته باشند:

• سابقه تجاوز جنسی و آسیب های واژینال؛
  • تجربه نزدیکی دردناک؛
  • مشکلات احساسی زن؛
  • ابتلا به آندومتریوز؛
  • خشکی واژن و عدم وجود مادّه روان کننده.
علل بروز واژینیسموس

می توان گفت که علت این مشکل در زنان می تواند متفاوت باشد. با مراجعه به بهترین متخصص زنان و زایمان و پس از بررسی و شرح حال گیری می توان به علت این مشکل پی برد و با توجه به آن بهترین راه درمان را دنبال کرد.

علائم واژینیسموس چیست؟

علائم واژینیسم در هر فردی می تواند متفاوت باشد و شدت آن نیز در هر فرد با دیگری متفاوت است. اما از علائم کلی این مشکل می توان موارد زیر را نام برد:

• درد شدید هنگام نزدیکی (به این مشکل دیسپارونی نیز گفته می شود)؛
  • اجازه ندادن به دخول یا سخت انجام شدن آن؛
  • درد هنگام استفاده از کاندوم زنانه یا تامپون؛
  • ترس از معاینه نزد متخصص زنان و درد هنگام معاینه؛
  • انقباض غیرارادی ماهیچه های واژن هنگام برقراری رابطه جنسی.

جالب است بدانید که این اختلال هیچ گونه مشکلی برای تحریک شدن زن ایجاد نمی کند اما در زمان برقراری رابطه جنسی امکان دخول وجود ندارد.هد داد و یا گاهی از شما می خواهد خودتان کمک کنید تا ابزارهای پزشکی به داخل واژن بروند تا معاینه راحت تر انجام ش.

درمان قطعی واژینیسموس

بسیاری از زنانی که با مشکل واژینیسموس مواجهند، نگرانند که آیا درمانی برای ترس از رابطه جنسی وجود دارد یا خیر؟  خوشبختانه باید گفت که واژینیسموس اختلالی قابل درمان است و با توجه به علت آن، امکان درمان وجود دارد. از مهم ترین راه های درمان این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.     مشاوره روانشناسی

یکی از موثرترین راه ها برای درمان مشکل واژینیسموس، مراجعه به متخصص سکس تراپی است. سکس تراپیست ها با بررسی ریشه ای مشکلات و اختلالات جنسی راه حلی مناسب برای رفع مشکل ارائه می کنند. در واقع زمانی که ترس از رابطه جنسی علت فیزیکی ندارد و ریشه در گذشته فرد و تجربیات او دارد، سکس تراپیست می تواند با بهترین راه حل ها درمان را انجام دهد.

2.     مراجعه به بهترین متخصص زنان

زمانی که واژینیسموس علت فیزیکی دارد و به دلیل مشکلات واژینال از جمله ابتلا به آندومتریوز (وجود بافت رحم در جایی بیرون از رحم)، عفونت رحمی، مشکلات لگن و … باشد، با مراجعه به یک متخصص زنان خوب می توان مشکل را رفع کرد. پزشک با بررسی علل فیزیکی این مشکل، برای رفع آن بهترین درمان را پیشنهاد خواهد کرد.

3.     استفاده از پروتز

گاهی به دلیل تنگ بودن واژن، در زمان رابطه درد شدیدی احساس می شود که این درد به مرور تسکین پیدا نمی کند. با تشخیص متخصص زنان، برای این افراد از پروتزهای واژینال استفاده می شود تا با گشاد شدن واژن، مشکل رفع شود.

4.     استفاده از ژل های مرطوب کننده و روان کننده

همان طور که گفتیم، یکی از علل واژینیسموس، خشکی واژن و نبود رطوبت کافی در ناحیه واژینال است. در این صورت، متخصص زنان استفاده از ژل های لوبریکانت یا روان کننده را تجویز می کند تا دخول راحت تر انجام شود.

5.     نشستن در آب گرم پیش از مقاربت

آب گرم به عضلات بدن از جمله عضلات واژن آرامش می دهد. پیش از برقراری رابطه به مدت 15 تا 20 دقیقه در وان آب گرم بنشینید تا عضلات واژن و لگن آرامش پیدا کنند و شل شوند. این کار به برقراری رابطه جنسی بدون درد کمک می کند.

6.     تمرینات کگل

ورزش کگل یکی از موثرترین راه کارها برای افزایش کنترل عضلات کف لگن است. این ورزش ماهیچه های کف لگن را ابتدا فشرده و سپس آن ها را آزاد می کند و به این ترتیب باعث تقویت عضلات می شود. توصیه می شود که به مدت 4 ماه تمرینات کگل را دنبال کنید تا نتیجه آن را در رفع مشکل واژینیسم مشاهده نمایید.

ورزش کگل

7.     تزریق بوتاکس به واژن

تزریق بوتاکس به واژن یکی از موثرترین روش ها برای درمان واژینیسموس است. با تزریق بوتاکس عضلات ناحیه واژن به صورت موقت فلج می شوند و به این ترتیب درد در هنگام مقاربت و ترس از آن از بین خواهد رفت. تزریق بوتاکس هر 6 ماه تا 12 ماه باید تمدید شود.

8.     جراحی بزرگ کردن واژن

در صورت که جراح و متخصص زنان تشخیص دهد که مانعی برای دخول وجود دارد که با روش های بالا قابل درمان نیست، با انجام جراحی واژن اقدام به بزرگ کردن ناحیه واژینال می نماید تا مشکل واژینیسموس درمان شود.

9.     آر اف هیگز

جدیدترین و بهترین راه درمان واژینیسموس استفاده از دستگاه RF هیگز است. دستگاه آر اف هیگز امواج الکترومغناطیسی را به عضلات واژن می تاباند و به این ترتیب باعث جوانسازی واژن، رفع خشکی واژن و شل شدن عضلات آن می شود. هیگز در مدت زمان کوتاه واژینیسموس شدید و قدیمی را درمان می کند و هیچ گونه عارضه ای در پی ندارد. نتیجه این درمان بعد از یک جلسه تا حد زیادی قابل مشاهده است.

بهترین متخصص زنان تهران برای درمان قطعی واژینیسموس

همان طور که اشاره کردیم، واژینیسموس اختلالی قابل درمان است که با مراجعه به متخصص زنان و علت یابی، می توان درمان مناسبی برای آن یافت. با انتخاب یک دکتر زنان خوب در تهران علت یابی این مشکل به راحتی انجام می شود و بر اساس آن درمان مناسب یا جراحی صورت می گیرد. بهترین متخصص زنان تهران با تجربه و تخصصی که دارد، محیطی آرام را برای معاینه فراهم می کند و با ملایمت بیمار مبتلا به واژینیسموس را بررسی می کند، سپس روش درمان صحیح را تجویز می کند و در کوتاه ترین زمان نتیجه درمان را مشخص می کند.

نتیجه گیری

امیدواریم که با خواندن این مطلب اطلاعات کاملی در مورد واژینیسموس، دخول دردناک و ترس از رابطه جنسی به دست آورده باشید. فراموش نکنید که برای رفع این مشکل حتماً باید تحت نظر بهترین متخصص زنان باشید تا به کمک راه حل هایی مانند آر اف واژن، جراحی یا دارو درمان به شیوه ای صحیح انجام شود.