کیست بارتولن چیست؟!

غدد بارتولون در ناحیه تناسلی قرار داشته و عملکرد مشخصی را بر عهده دارد اما درصورتی که به هر دلیلی مسیر ترشحات این غدد بسته گردد ممکن است به کیست بارتولون تبدیل گردد. در ادامه به بررسی ابعاد متفاوت کیست بارتولون خواهیم پرداخت.

اولین سوالی که در رابطه با این کیست وجود دارد، این است که این کیست چیست و چگونه می توانیم تشخیص دهیم که به این کیست دچار شده‌ایم؟ به طور کلی تشخیص داشتن یا نداشتن این کیست توسط پزشک مربوطه یا همان پزشک زنان و زایمان صورت می گیرد. شما با توجه به این که دارای سابقه پزشکی باشید یا خیر، مورد معاینه توسط پزشک مربوطه قرار خواهید گرفت. این پزشک با معاینه ی ناحیه لگن شما و نمونه برداری از ترشحات واژن یا دهانه رحم تان تشخیص می دهد که دارای این کیست هستید یا خیر. معمولاً ترشحات واژن یا دهانه رحم مورد آزمایش قرار می ‌گیرد. با توجه به این که افراد بالای ۴۰ سال سن یا زیر ۴۰ سال سن باشند و این که یائسگی در آن ها صورت گرفته باشد یا خیر. احتمال وجود این نوع کیست متفاوت خواهد بود. اگر پزشک زنان و زایمان وجود این نوع کیست را تشخیص دهد، بیمار را به سمت پزشکان معالج سرطان سوق می دهد. اگر در خصوص درمان این کیست بخواهیم توضیح دهیم باید بگوییم که این کیست نیاز به هیچگونه درمانی نخواهد داشت. درواقع در صورتی که علائم و نشانه ای در افراد ایجاد نکند درمان برای آن ضروری و لازم نیست. البته برخی از بانوان به خاطر داشتن این کیست دچار آلودگی، ناراحتی و آبسه هایی در ناحیه رحم و واژن خود می شوند به همین جهت باید به درمان آن بپردازند.

درمان کیست بارتولن

پزشکان با توجه به شرایطی که بیماران دارند. درمان‌ های خاصی را برای آن ها در نظر می گیرند. اولین درمان که در واقع پایه ترین درمان نیز می باشد استفاده از حمام های آب گرم است. این حمام یک وان پر از آب گرم می باشد که فرد در طول روز به صورت چند بار به مدت ۳ الی ۴ ساعت در آن قرار می گیرد. قرار گرفتن در این وان و به اصطلاح استفاده از حمام های آب گرم، باعث می شود که دیواره ی این کیست پاره شده و آلودگی و عفونت های درون آن خارج گردد.

دومین روش برای درمان؛ زهکشی یا به اصطلاح جراحی می باشد. برخی از جراحان به خاطر وخیم بودن و دردناک بودن این توده ها با استفاده از جراحی این کیست ها را تخلیه می کنند. برای اینکه بیمار دچار درد نشود، در حین جراحی از بی حسی موضعی و برخی اوقات بیهوشی استفاده می کنند.

فرآیند درمان کیست بارتولن به روش جراحی

ابتدا جراح یک برش کوچک روی پوست این کیست ایجاد می نماید، سپس اجازه می دهد تا تمام عفونت و آلودگی های درون آن تخلیه شود؛ بعد از آن یک لوله کوچک لاستیکی به نام کاتتر را در برش قرار داده و عفونت کیست از طریق این لوله از بدن خارج خواهد شد.

روش های غیرتهاجمی در درمان کیست بارتولن

روش بعدی که یک روش کاملا غیر تهاجمی برای درمان این کیست می باشد، استفاده از آنتی بیوتیک ها است. البته حتی بعد از عمل تهاجمی تخلیه این کیست به وسیله جراحی، بایستی از آنتی بیوتیک استفاده نمایید تا از عود کردن این کیست جلوگیری کرده باشید. اگر چه درمان های خانگی برای رفع کیست وجود دارد اما بهتر است که شما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و در صورتی که به شما درمان های خانگی را ارائه داد از آن تبعیت کنید. برای مثال می توانید روزانه در یک وان آب گرم حدود چند ساعت بنشینید. خوردن برخی از دارو های گیاهی نیز می‌ تواند موجب دفع این کیست شود.

سوالات رایج در رابطه با کیست بارتولون

برخی از سوالاتی که در رابطه با این کیست پرسیده می شود و ممکن است در ذهن همه بانوان باشد. به شرح زیر خواهد بود:

علائم این کیست چگونه است؟

چه نوع آزمایشی برای تشخیص آن استفاده می شود؟

آیا ممکن است بدون درمان این کیست را دفع کنم؟

چه اقداماتی باید انجام دهم تا دچار این کیست نشوم؟

در صورت رفع این کیست آیا احتمال عود کردن آن وجود دارد؟

در رابطه با پاسخ به این سوالات می توانید این مقاله را به خوبی بخوانید و تمام پاسخ این سوالات را دریافت نمایید.

نتیجه گیری

به طور کلی اگر بخواهیم کیست بارتولن را مورد بررسی قرار دهیم و علائم آن را بیان کنیم بهتر است شما با این نوع کیست به خوبی آشنا باشید. در واقع این کیست یک توده پر از مایع چرکی و روان است که در ابتدای واژن و کنار دیواره های واژن پدید می آید. این غدد اگر درون لوله واژن باشند می ‌توانند موجب انسداد این لوله شده و فعالیت های جنسی فرد را مورد اختلال قرار دهند. علائمی که برای وجود این کیست وجود دارد، با توجه به اندازه آن و همچنین عفونی و غیرعفونی بودن آن متغیر خواهد بود. معمولاً این کیست درد چندان زیادی ندارد اما در برخی افراد می‌ تواند موجب ایجاد درد و ناراحتی کند. درد در هنگام راه رفتن، درد هنگام نشستن، در هنگام مقاربت و داشتن تب بالا نیز می تواند از علائم این کیست باشد. به طور کلی هیچ راه و روشی برای جلوگیری از این کیست وجود ندارد اما رعایت بهداشت فردی و رابطه ‌های ایمن می ‌تواند راهی برای جلوگیری از بروز این کیست باشد لذا در رابطه با این کیست باید بدانید اگر به دلایل مختلف دچار این کیست شدید هرگز ناراحت نباشید و دچار استرس و ترس نشوید چرا که حتی می‌ توان با استفاده از درمان های خانگی این کیست را از بین برد پس هیچ گونه نگرانی بابت آن نداشته باشید. تنها می توانید با مراجعه به یک پزشک متخصص مانع از رشد سریع آن گردید.