علائم یائسگی را چطور درمان کنیم؟

اولین علائم و عوارض یائسگی در اواسط دهه 40 سالگی بانوان مشاهده می شود. این در حالی است که با کاهش احتمال بارور شدن بانوان شروع خواهد شد و دستگاه تولید مثل بانوان عملکرد قبل را نخواهد داشت. بدین گونه که نوسانات هورمونی در این دوره باعث ایجاد علائم یائسگی مختلف می شود.

یائسگی زنان

اولین علامت یائسگی

به طور کلی یائسگی با علائم اولیه شروع شده و به مرور ادامه خواهد یافت و وارد مراحل بعدی مانند دوره بعد از یائسگی خواهد شد. رایج ترین علائم اولیه یائسگی عبارتند از:

• قاعدگی های نامنظم یکی از اولین نشانه های یائسگی در بیشتر بانوان است. نامنظمی در قاعدگی ها با رخ ندادن، کوتاه تر شدن، بلند تر شدن دوره قاعدگی به همراه تغییر میزان شدت خونریزی قاعدگی (بیشتر یا کمتر شدن) و سایر موارد این چنینی مشخص می شود.
  • مورد بعدی، گرگرفتگی است. گرگرفتگی یکی دیگر از رایج ترین اولین علائم یائسگی است. به طوری که بیش از 80% بانوان میانسال گرگرفتگی را تجربه می کنند. این حالت به این صورت است که بانوان بیشتر در نیمه بالایی بدن احساس گرمای شدید می کنند، به طوری که این احساس به همراه تپش قلب، تعریق زیاد، و قرمز شدن ناحیه قفسه سینه، گردن و صورت است.
  • تعریق شبانه یک نوع دیگر از گرگرفتگی های بانوان است که اغلب با ایجاد اختلال در خواب همراه است. این نوع گرگرفتگی به همراه احساس تعریق و گرمای شدید و ناگهانی در میان خواب است. به طوری که باعث خیس شدن ملحفه می شود و بلافاصله پس از این نوع گرگرفتگی حالت لرز در فرد ایجاد می شود.
  • کاهش یا از دست دادن میل جنسی یکی دیگر از رایج ترین علائم اولیه یائسگی است. این نوع یکی از علائم سخت و گیج کننده است چون فرد در ابتدا متوجه نمی شود که چرا با وجود اینکه احساس آن به همسرش ثابت مانده است اما میل جنسی آن کاهش یافته است. همین امر بر چگونگی رابطه اثر گذار است.
  • دیگر علائم رایج یائسگی شامل: اختلال در خواب، خشکی واژن، تغییر خلق و خو، افزایش وزن، ریزش مو، احساس خستگی و اختلال در تمرکز است.

علائم یائسگی

یائسگی زودرس

عموما یائسگی به طور طبیعی در سنین 49 تا 52 سالگی رخ می دهد. اما در بعضی از افراد به دلایل ژنتیک، بیماری یا بعضی از درمان های پزشکی مانند برداشتن رحم، باعث می شوند که در سنین کمتر از 40 سالگی یائسه شوند. به یائسگی قبل از 40 سالگی چه به صورت طبیعی و یا غیر طبیعی، تحت عنوان یائسگی زودرس شناخته می شود.

عوارض یائسگی

• عوارض یائسگی شامل پوکی استخوان در اثر کاهش تراکم استخوان به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش سن است که در دوره یائسگی شدت آن افزایش می یابد.
  • احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در دوران یائسگی بیشتر می شود.
  • یکی دیگر از عوارض ناخوشایند دوران یائسگی بی اختیاری در ادرار است.
  • به طور طبیعی افزایش سن خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش می دهد. از بین آن ها، بیماری قلبی و عروقی بارزترین آن هاست. این در حالی است که خطر بیماری های قلبی و عروقی بعد از یائسگی در زنان بیشتر می شود. به همین جهت مطالعات نشان داده است که زنان بعد از یائسگی احتمال حمله های قلبی در آن ها بیشتر از مردان است.
  • سطح استروژن در دوران یائسگی به شدت کاهش می یابد. این شدت از کاهش میزان استروژن باعث نامنظم شدن ضربان قلب یا تپش قلب می شود. اگر احساس کردید که شدت ضربان قلب شما بیشتر از حد طبیعی شده است، حتما با پزشک متخصص در میان بگذارید. خوشبختانه درمان هایی برای کاهش خطرات بیماری های قلبی وجود دارد.

یائسگی و پوکی استخوان

همانطور که توضیح داده شد، یائسگی احتمال ایجاد پوکی استخوان را افزایش می دهد. برای جلوگیری یا کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان، تغذیه سالم توصیه می شود. رژیم غذایی سالم یکی از روش های کاهش عوارض یائسگی از جمله پوکی استخوان است. مطالعات نشان داده است که یک رژیم غذایی سالم و مغذی سرشار از ویتامین دی و کلسیم و نسبت های متعادل بین چربی، کربوهیدرات های پیچیده یا مفید و پروتئین احتمال ابتلا به پوکی استخوان و دیگر عوارض یائسگی را کاهش می دهد. غذاهای سرشار از کلسیم استحکام بیشتری را به  استخوان های بانوان می دهد و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد. این غذاها شامل، شیر، ماست، پنیر، سبزیجات دارای برگ تیره، کلم بروکلی، ماهی سالمون و ماهی ساردین هستند.

غذاهای سرشار از ویتامین دی به جذب بهتر کلسیم توسط استخوان کمک می کند و باعث کاهش خطر پوکی و شکنندگی استخوان می شود. این غذا ها شامل، ماهی های پرچرب مانند ماهی تن، ماکرل یا خال مخالی، زرده تخم مرغ، پنیر و جگر گاو هستند.

یائسگی در زنان

علائم یائسگی در زنان

یائسگی و تاثیر آن بر گوارش

یکی دیگر از عوارض یائسگی اختلال در سیستم گوارشی است که باعث ایجاد مشکلات گوارشی می شود. این در حالی است که ممکن است این اختلالات قبل از یائسگی وجود نداشته باشند. مشکلات گوارشی شامل، سوء هاضمه، رفلاکس معده و یبوست هستند.

غذاهای سرشار از فیبر نه تنها می توانند مشکلات گوارشی یائسگی را برطرف کنند و از افزایش وزن جلوگیری کنند، بلکه از قلب نیز محافظت می کنند. این غذاها شامل، غلات کامل، حبوبات، میوه ها و سبزیجات تازه هستند.

درمان عوارض یائسگی

بعد از یائسگی احتمال ابتلا به بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی و عروقی و پوکی استخوان افزایش می یابد. یکی از درمان های موثر برای کاهش عوارض یائسگی، هورمون درمانی است. هورمون درمانی باعث محافظت از مغز، قلب و استخوان ها می شود.

بیش از 70% بانوان میانسال، علائم یائسگی را در عدم تعادل هورمونی تجربه می کنند. سال ها هورمون درمانی برای از بین بردن علائم و عوارض یائسگی به کار می رود. اما عوارض جانبی این نوع درمان باعث تجدید نظر متخصصان در این زمینه شده است. در نتیجه، به بانوان توصیه می شود که علائم یائسگی را با ایجاد سبک زندگی سالم کاهش دهند. ایجاد سبک زندگی سالم از جمله ورزش های منظم به عنوان اولین راه درمان معرفی می شود.

در درمان علائم و عوارض یائسگی سه روش در نظر گرفته شده است:

1. تغییر سبک زندگی
  2. دارودرمانی
  3. جراحی

عوارض یائسگی تا چه مدت ادامه دارد؟

عموما یک رنج مشخص برای مدت زمان عوارض یائسگی وجود دارد، اما این در حالی است که این محدوده زمانی برای هر فرد می تواند متفاوت باشد. معمولا عبور از دوره عوارض یائسگی 4 سال طول می کشد، اما بعضی از علائم ممکن است ادامه دار باشند.